بیانات حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی « مد ظله » در درس خارج امروز پیرامون سالگرد سفر مقام معظم رهبری به قم

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی) مرجع عالیقدر جهان تشیع امروز در درس خارج فقه كه در مسجد اعظم برقرار بود در سخنان مهمی به دو موضوع مهم اشاره فرمودند. ایشان در ابتدا با اشاره به سفر تاریخی مقام معظم رهبری به شهر قم فرمودند: ...

4e9ee37da6319 1

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی) مرجع عالیقدر جهان تشیع امروز در درس خارج فقه كه در مسجد اعظم برقرار بود در سخنان مهمی به دو موضوع مهم اشاره فرمودند.

 ایشان در ابتدا با اشاره به سفر تاریخی مقام معظم رهبری به شهر قم فرمودند: این سفر دارای بركات فراوان بود. معظم له با اشاره به گزارش آیت‌الله سید احمد خاتمی مبنی بر اینكه 60 عنوان از توصیه‌های مقام معظم رهبری پیرامون حوزه مورد عمل قرار گرفته اشاره داشتند باید بین حوزه و نظام تعامل باشد و این در استقلال حوزه خللی پیش نخواهد آورد و بلكه این ارتباط باید مستحكم تر باشد زیرا رابطه حوزه و نظام،رابطه پدر و فرزندی است و این نظام از این حوزه بوده است. حوزه در عین استقلال باید با نظام اسلامی كنونی مرتبط باشد.

 معظم له همچنین دستاورد‌های اجتماعی این سفر را مورد تأكید قرار داده و فرمودند در این رابطه مسؤولان محترم نمایشگاهی ایجاد نموده‌اند كه می‌توان از آن بازدید كرد.

ایشان در بخش دوم از فرمایشات خود با اشاره به قیام‌های كشور‌های اسلامی كه امروز به قلب كشور های آمریكا و اروپا رسیده فرمودند:

این كشور‌ها باید از اسلام الگو پذیری كنند.

معظم له با اشاره به آیات و روایات به بیان انواع طاغوت اشاره كرده و ریشه این انقلابها و تجمعات  مردمی را  این طاغوت ها دانستند. طاغوت‌هایی كه امروز در جهان است عبارت‌اند از طاغوت سیاسی،طاغوت اقتصادی و طاغوت فرهنگی. ایشان در توضیح این طاغوت‌ها فرمودند در قرآن كریم در سوره نحل آیه 36 وقتی از طاغوت سخن گفته می‌شود به فرعون كه طاغوت سیاسی و قارون كه طاغوت اقتصادی و هامان كه طاغوت فرهنگی است نظر می‌باشد .

 ایشان در ادامه به مذمت فقر و جهل و ظلم در اسلام اشاره فرموده و مبنای اسلام كه  برای ریشه كن كردن این سه عامل مخرب معرفی شده است را بیان نمودند و با استفاده از نهج البلاغه، مادر همه این عوامل  را فقر توصیف كردند و حفظ بیت المال و انفال و فروانی نعمت و ارزانی و ایجاد كار و حذف ربا از سیستم بانكی كشور و مبارزه با تكاثر را از اساس حكومت اسلامی دانستند. معظم‌له همچنین با اشاره به سوره تكاثر فرمودند : اسلام اجازه نمی‌دهد كه عده ای غرق در ثروت و عده‌ای در فقر معلّق باشند و در پایان بیان داشتند كه اسلام اساس مالیات را طوری تنظیم كرده  است كه سنگینی بر دوش اغنیا باشد و فقرا هرگز از لحاظ پرداخت مالیات با مشكلات مواجه نشوند.