مرجع عالیقدر امروز سوم آبان ماه در درس خارج فقه و اصول خود با اشاره به مبارزه علما با انحرافات افزودند : قبل از انقلاب در دورهای، برخی مردم اجیر بهائیون میشدند و در زمینهای آنان کار میکردند و برای آنان فرش میبافتند، ولی علما با آن برخورد کردند. ایشان اظهارداشتند : آقای فلسفی از سوی آیتالله بروجردی یک ماه رمضان را درباره بهائیت بحث کرد که ای مردم با اینها معامله نکنید و اجیر آنان نشوید، زیرا عامل تقویت آنان است و مردم نیز مصمم شدند تا زیر بار آنان نروند و اجیر نشوند و همین مسئله اثر کرد.
حضرت آیتاللهالعظمی نوری همدانی مدظله العالی در بخش دیگری از سخنانشان با طرح این سؤال که آیا قصد قربت شرط صحت است و یا شرط کمال گفتند: آیت الله خویی و امام و صاحب جواهر فرمودهاند شرط نیست ولی کسی که به ضرس قاطع بحث کرده که شرط هست صاحب ریاض است و ایشان چند دلیل ذکر کرده است ولی صاحب عروه و دیگران، دلایل ریاض را رد کردهاند. معظم له ادامه دادند: صاحب ریاض فرموده که اجماع داریم که قصد قربت شرط است ولی دیگران گفتهاند ما اجماع را به دست نیاوردهایم ضمن اینکه مدرک در مقابل اجماع داریم و وقتی سند و روایتی معتبر داشته باشیم نمیتوان اجماع را ملاک قرار داد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه در چهار جلد از مجلدات بحار اخباری که دال بر این است که وقف صدقه جاریه است داریم ولی آیا هر صدقهای قصد قربت لازم دارد یا نه تصریح کردند: در دادن صدقه به فقیر قصد قربت لازم است ولی در روایت داریم هر کار خیری صدقه است بنابراین صدقه به خیلی از کارهای خوب گفته شده از جمله تبسم در برابر دیگران که قصد قربت نمیخواهد.
حضرت آیتاللهالعظمی نوری همدانی مدظله العالی با بیان اینکه ریا عمل را باطل میکند گفتند: برخی کارها ذاتا خدمت است و در زندگی بشر تاثیر دارد و خداوند برای آن پاداش قرار داده است بنابراین خیلی از کارهاست که ثواب دارد ولی قصد قربت لازم ندارد. مرجع عالیقدر با اشاره به آیه شریفه «من یعمل مثقال ذرة خیر، یره» اضافه کردند : یعنی هر کار خیری را خداوند قطعا پاداش می دهد ولی این دلیلی بر لزوم قصد قربت نیست همان طور که برخی در مسئله وقف بر اولاد که نوعی تحبیس مال و اصل و کاری عقلائی است عدم نیاز به قصد قربت و اعتبار آن را مطرح کردهاند. ایشان تاکید کردند: وقف کاری الهی و خیر است و در سیاست و اقتصاد و ... تاثیر دارد و ماندگار است ولی لازم نیست واقف حتما برای آن قصد قربت کند البته ائمه برای کارهای خیر قصد قربت میکردند که برای کمال بوده است.
حضرت آیتاللهالعظمی نوری همدانی مدظله العالی با اشاره به اهمیت فوقالعاده حجاب در اسلام و ذکر داستانی از پیامبر اکرم (ص) عنوان کردند: رعایت حجاب کار آسانی نیست و زحمت فراوانی دارد به همین دلیل اجر و مزد کسانی که این حکم الهی را رعایت میکنند مانند افراد مجاهد در راه خداوند است.بانویی محضر پیامبر(ص) رسید و از ایشان سؤال کرد که چرا ما زنان حق نداریم همانند مردان در جهاد شرکت کنیم و به پاداش آن برسیم و ایشان در پاسخ فرمود جهاد شما رعایت حجاب و بارداری و رسیدگی به خانه است.