اَحکام اِرث

(مسأله 2726) کسانی که به واسطه خویشی ارث می‌برند سه دسته هستند:

دسته اوّل: پدر و مادر و اولاد میّت و با نبودن اولاد، اولاد اولاد هرچه پائین روند هر کدام آنان که به میّت نزدیکتر است ارث می‌برد و تا یک نفر از این دسته هست دسته دوّم ارث نمی‌برد.

دسته دوّم: جد یعنی پدر بزرگ و پدراو هر چه بالا روند و جدّه یعنی مادر بزرگ و مادر او هر چه بالا رود پدری باشند یا مادری و خواهر و برادر و با نبودن برادر و خواهر، اولاد ایشان هر کدام آنان که به میّت نزدیکتر است ارث می‌برد و تا یک نفر از این دسته هست دسته سوّم ارث نمی‌برند.

دسته سوّم: عمو و عمّه و دائی و خاله و اولاد آنان هر چه پائین روند وتا یک نفر از عموها وعمّه‌ها ودائی‌ها وخاله‌های میّت زنده‌اند، اولاد آنان ارث نمی‌برند ولی اگر میّت عموی پدری وپسر عموی پدر ومادری داشته باشد، وغیر ازاینها وارثی نداشته باشد، ارث به پسر عمو ی پدر ومادری می‌رسد وعموی پدری ارث نمی‌برد.

(مساله 2727) اگر عمو و عمّه و دائی و خاله خود میّت و اولاد آنان و اولاد اولاد آنان نباشند، عمو و عمّه و دائی و خاله پدر و مادر میّت ارث می‌برند و اگر اینها نباشند اولادشان ارث می‌برد و اگر اینها هم نباشند عمو و عمّه و دائی و خاله جدّ و جدّه میّت و اگر اینها هم نباشند، اولادشان ارث می‌برند.

(مسأله 2728) زن وشوهر به تفصیلی که در مسائل 2775 تا 2784 گفته می‌شود از یکدیگر ارث می‌برند.