موسیقی

سؤال: موسیقی چه حکمی دارد؟

جواب: نظر دین مقدس اسلام در برنامه‌های تربیتی خود این است که مسلمانان براساس زندگی اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی و اقتصادی خود همیشه هدفهائی در رابطه با خودسازی و تحصیل کمالات انسانی و حفظ عزّت و اقتدار و استقلال اسلامی داشته باشند و همواره در فکر تحصیل و تأمین آنها باشند بنابراین هر عاملی که افراد مسلمان را از خداوند غافل و از این اهداف دور و بی‌خبر نگاه می‌دارد و افکار آنها را در مسیر شهوت حیوانی به کار می‌اندازد و آنان را به جُرگۀ مترفین و افراد عیّاش و جلف و بی‌درد می‌کشاند مخالف است.

و لذا هر آهنگی که طرب‌انگیز و شهوت‌پرور باشد و افکار انسانها را از مسیر هدفهای مقدسی که مذکور گردید تغییر داده در خلاف آن جهت به حرکت دربیاورد و مناسب مجالس عیاشی و گناه باشد حرام است.

و منظور از «غناء» که در احادیث اهل بیت عصمت^ حکم به تحریم آن شده است و آیاتی از سوره‌های مبارکه حجّ و فرقان و لقمان به آن تفسیر شده است همین است که مذکور گردید.

و در تحقق غناء به این معنا که ذکر گردید و گفته شد حرام است، گاهی کلمات نیز تأثیر دارد ماند آهنگهائی که با بعضی از تصنیف‌ها و غزلها توأم باشد و گاهی آن آهنگ ذاتاً همین نقش دارد هر چند با خواندن قرآن و مراثی و دعا باشد و بالاخره لازم است صحنۀ زندگی مسلمانان از این قبیل آهنگها پاک و منزّه باشد.

به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم آنچه که در فرهنگ اسلامی که از قرآن مجید و احادیث اهل بیت^ گرفته شده آمده است کلمۀ غناء است که ذکر گردید و اما موسیقی کلمۀ لاتینی است و از کلمۀ «موزیک» گرفته شده است و با مسأله آلات لهو ارتباط دارد که حکم آن در فرصت دیگر ان‌شاءالله تعالی بیان خواهد شد.

سؤال: کف زدن چه حکمی دارد؟

جواب: کف زدن به تنهائی حرام نیست ولی از دیدگاه اسلام مسلمانان باید وقار و متانت خود و مجالس و مجامع خود را همیشه حفظ کنند و اعمال و حرکاتی که نشانگر جِلْف و سبک بودن است و وقار و عظمت و متانت آنها را خدشه‌دار می‌سازد را کنار بگذارند.