دیدار آیت الله محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مد ظله العالی

معیشت، بیکاری و گرانی اولویت دولت جدید باشد

mohseni Ezhehie

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته مرجع عالیقدر جهان تشیع در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه با اشاره به نامه 53 نهج البلاغه بیان داشتند: نامه امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر، عالی ترین منشور برای حکومت هاست و امروز در سازمان ملل به عنوان عالی ترین منشور نگهداری می شود.

معظم له تصریح کردند: بعد از جنگ جهانی دوم، حکومت ها سعی کردند برای اداره امور جهانی، منشور و دستورالعملی را درست کنند و لذا فراخوانی به دانشمندان دادند تا دیدگاه ها و نظرات خود را ارسال کنند، این جریان چهارسال طول کشید. بعد از آن، این نظرات را با نامه امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر مقایسه کردند و دیدند از چند جهت این نامه 53 نهج البلاغه بر آن برتری دارد.

مرجع تقلید شیعیان به بخشی از نامه 53 نهج البلاغه در مورد قضاوت و عدالت اشاره کرد و افزود: امام (علیه السلام) به مالک اشتر می فرمایند: «برای قضاوت، بهترین افراد را از نظر علم، اخلاق و ایمان انتخاب کن، کسی که اصحاب دعوی، قدرت محک او را نداشته باشند، دلایل فراوانی را برای قضاوت در دست داشته باشند، با مراجعه خصم، خسته نشوند، قاطعانه حکم کنند به گونه ای که ترساندن و وعده پول و ثروت در او اثر نکند و چنین افرادی بسیار کم هستند. آنقدر از اینها پشتیبانی کنید که برای اجرای حکم خود قدرت داشته باشند».

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «دامت برکاته» ادامه دادند: امام علی (علیه السلام) سپس می فرمایند: «این دین در دست اشرار اسیر بود، حاکمان با هوی و هوس عمل می کردند و دین را وسیله حکومت بر دنیا قرار داده بودند». این برای ما درس بزرگی است. این دیدار را توفیق بزرگی می دانیم و با سوابق روشنی که دارید این منصب را برعهده گرفتید و انشاء الله که موفق باشید.

معظم له در ادامه سخنان خود، اظهار داشتند: متاسفانه جریان هایی به وجود آمده است که حوزه تقریبا کنار زده شده است و عنایتی به حوزه نیست. سالی چندین بار در دانشگاه ها تشویق ها و جایزه هاست و البته باید باشد اما در حوزه، افراد استعداد یکسانی ندارند و لذا تشویق کردن و تربیت کردن طلاب کار آسانی نیست. باید راهکارهایی برای توجه بیشتر به حوزه ها اندیشیده شود. امروز دشمنان فراوانی داریم که همه امکانات خود را برای کوبیدن اسلام به کار گرفتند، ما باید باهم متحد باشیم و موانع انقلاب را کنار بزنیم و از نهج البلاغه و معارف قرآن بیش از این استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای هم در ابتدای این دیدار طی سخنانی بیان داشت: در شرایط کنونی بسیاری از مسائل، مستحدثه و جدید است و شاید پاسخ آنها را نتوان به صورت متعارف پیدا کرد و جای کار دارد بویژه فضای مجازی که متاسفانه مشکلات عدیده ای برای جامعه به وجود آورده، یک بار جدیدی هم برای دستگاه های حاکمیتی از جمله قوه قضائیه به وجود آورده است.

ایشان با بیان اینکه همه برنامه های نظام اسلامی باید مبتنی بر اسلام باشد، گفت: الان به طور ویژه در این شرایط نیاز بیشتری داریم بویژه اینکه با شیطنت شیاطین یا روشنفکرنماها بخواهند انحرافی در برخی مسائل به وجود آورند لذا کمک حوزه به دستگاه قضایی بسیار مهم است.

مردم هم توقع دارند که قوه قضائیه تمام مسائل آن مبتنی بر شرع و فقه اسلامی باشد، تا امروز قدم های بلندی برداشته شده است اما همچنان نیاز به کمک و همکاری حوزه و علما وجود دارد. لذا هم بحث تحقیق و بررسی بیشتری را فراهم کنند و هم زمینه تربیت روحانیون فاضل  برای شرایط کنونی و آینده را فراهم نمائید.