غسل مسّ میّت
غسل مسّ میّت
(مساله 522) اگر کسی بدن انسان مردهای را که سرد شده و غسلش ندادهاند مس کند، یعنی جائی از بدن خود را به آن برساند باید غسل مسّ میّت نماید، چه در خواب مس کند چه در بیداری، با اختیا ر مس کند یا بیاختیار، حتی اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میت برسد باید بنابر احتیاط واجب غسل کند، ولی اگر حیوان مردهای را مس کند، عسل بر او واجب نیست.
(مساله 523) برای مس مردهای که تمام بدن او سرد نشده، غسل واجب نیست، اگر چه جائی را که سرد شده مس نماید.
(مساله 524) اگر موی خود را به بدن میت برساند یا بدن خود را به موی میت یا موی خود را به موی میت برساند، احتیاط واجب آن است که غسل کند.
(مساله 525) برای مس بچه مرده، حتی بچه سقط شدهای که چهار ماه او تمام شده، غسل مس میت واجب است. بلکه بهتر است برای مس بچه سقط شدهای که از چهار ماه کمتر دارد غسل کرد، بنابر این اگر بچه چهار ماههای مرده به دنیا بیاید مادر او باید غسل مس میت کند، بلکه اگر از چهار ماه کمتر هم داشته باشد بهتر است مادر او غسل نماید.
(مساله 526) بچهای که بعد از مردن مادر به دنیا میآید، وقتی بالغ شد واجب است، غسل مس میت کند.
(مساله 527) اگر انسان، میتی را که سه غسل او کاملاً تمام شده مس نماید، غسل بر او واجب نمیشود ولی اگر پیش از آنکه غسل سوم تمام شود، جائی از بدن او را مس کند اگر چه غسل سوم آنجا تمام شده باشد، باید غسل مس میت نماید.
(مساله 528) اگر دیوانه یا بچه نا بالغی میت را مس کند، بعد از آنکه دیوانه عاقل یا بچه بالغ شد، باید غسل مس میت نماید.
(مساله 529) اگر از بدن زنده یا مردهای که غسلش ندادهاند، قسمتی که دارای استخوان است جدا شود و پیش از آنکه قسمت جدا شده را غسل دهند، انسان آن را مس نماید، باید غسل مس میت کند، ولی قسمتی که از زنده جداشده اگر قطعهای مشتمل بر استخوان باشد برای مس آن عسل واجب است، اما اگر تنها استخوان باشد، برای مس آن غسل واجب نیست.
(مساله 530) برای مس استخوان و دندان و هر چیزی که از مرده جدا شده و آن را غسل ندادهاند هر چند قطعه گوشتی بدون استخوان هم باشد به جز مو باید غسل کرد، ولی برای مس استخوان و دندانی که از زنده جدا شده و گوشت ندارد، غسل واجب نیست.
(مساله 531) غسل مس میت را باید مثل غسل جنابت انجام دهند، کسی که غسل مس میت کرده اگر بخواهد نماز بخواند، وضو برای او لازم نیست هر چند احتیاط مستحب در گرفتن وضو نیز هست.
(مساله 532) اگر چند میت را مس کند یا یک میت را چند بار مس نماید، یک غسل کافی است.
(مساله 533) برای کسی که بعد از مس میت غسل نکرده است، توقف در مسجد و جماع و خواندن سورههائی که سجده واجب دارد، مانعی ندارد، ولی برای نماز و مانند آن باید غسل کند.