تکبیرة الاحرام

تکبیرة الاحرام

تکبیرة الاحرام

(مساله 949) گفتن اَللّهُ اَكْبَرُ در اول هر نماز واجب و رکن است و باید حروف (اَللّهُ) و حروف (اَكْبَرُ) و دو کلمه (اَللّهُ اَكْبَرُ ) را پشت سر هم بگوید و نیز باید این دو کلمه به عربی صحیح گفته شود و اگر به عربی غلط بگوید یا مثلاً ترجمه آن به فارسی بگوید، صحیح نیست.

(مساله 950) احتیاط واجب آن است که تکبیرة الاحرام نماز را به چیزی که پیش از آن می‌خواند، مثلاً به اقامه یا به دعایی که پیش از تکبیر می‌خواند، نچسباند.

(مساله 951) اگر انسان بخواهد (اَللّهُ اَكْبَرُ ) را به چیزی که بعد از آن می‌خواند مثلاً به بِسْمِ اللهِ الْرَحْمٰنِ الْرَّحیٖم) بچسباند باید (ر) اکبر را با پیش بخواند.

(مساله 952) موقع گفتن تکبیرة الاحرام باید بدن آرام باشد و اگر عمداً حالی که بدنش حرکت دارد، تکبیرة الاحرام را بگوید، باطل است.

(مساله 953) تکبیر و حمد و سوره و ذکر و دعا را باید طوری بخواند که خودش بشنود و اگر به واسطه سنگینی یا کری گوش یا سرو صدای زیاد نمی‌شنود، باید طوری بگوید که اگر مانعی نباشد، بشنود.

(مساله 954) کسی که لال است یا زبان او مرضی دارد که نمی‌تواند (اللهُ اَکْبَر) را درست بگوید، باید به هر طور که می‌تواند بگوید و اگر هیچ نمی‌تواند بگوید باید در قلب خود بگذراند و برای تکبیر اشاره کند و زبانش را هم اگر می‌تواند حرکت دهد.

(مساله 955) مستحب است بعد از تکبیرة الاحرام بگوید: یا مُحْسِنُ قَدْ اَتاكَ الْمُسىءُ وَ قَدْ أَمَرْتَ الْمـُحْسِنَ اَنْ یَتَجاوَزَ عَنِ الْمُسیئِ اَنتَ الْمـُحْسِنُ وَ أَنَا الْمُسیئُ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ تَجاوَزْ عَنْ قَبِیحِ ما تَعْلَمُ مِنّى. یعنی ای خدائی که به بندگان احسان می‌کنی بنده گنهکار به در خانه تو آمده و تو امر کرده‌ای که نییکوکار از گنهکار بگذرد، تو نیکو کاری و من گناهکار. بحقّ مُحَّمَدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ|، رحمت خود را بر محمد و آل محمد بفرست و از بدیهایی که می‌دانی از من سر زده، بگذر.

(مساله 956) مستحب است موقع گفتن تکبیر اول نماز و تکبیر‌های بین نماز، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد.

(مساله 957) اگر شک کند که تکبیرة الاحرام را گفته یا نه، چنانچه مشغول خواندن چیزی شده، به شک خود اعتنا نکند و اگر چیزی نخوانده باید تکبیر را بگوید.

(مساله 958) اگر بعد از گفتن تکبیرة الاحرام شک کند که آن را صحیح گفته یا نه، باید به شک خود اعتنا نکند.