حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» در مراسم اهداء نسخه چاپی مصحف مشهد رضوی

باید در کنار اهل بیت «علیهم السلام» به قرآن کریم تمسک بجوییم.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۸_۱۰-۲۰-۴۳

عصر دیروز مصحف شریف رضوی توسط مؤسسه آل البیت «علیهم السلام» به مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «دامت برکاته» اهدا گردید.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» مصحف شریف رضوی را بعنوان‌ یک سند ارزشمند در برابر بعضی از شبهات قرآنی دانستند.

معظم له ضمن تشکر از زحمات ارزشمند افرادی که در تجدید چاپ این اثر ارزنده و مصحف شریف گام برداشته‌اند خصوصاً موسسه آل البیت «علیهم السلام» فرمودند: این کار بسیار قابل تمجید است، ما باید همه در کنار اهل بیت «علیهم السلام» به قرآن تمسک بجوییم و خصوصاً حقایق قرآن را در بیان اهل بیت «علیهم السلام» معرفی نماییم.  

این مرجع تقلید در ادامه افزودند: متأسفانه در طول تاریخ در مباحث تفسیری عامه در حق اهل بیت «علیهم السلام» جفا شد و در کتب خود مباحثی خلاف مطرح کرده اند که لازم است‌ در یک محیط علمی و استدلالی پاسخ دهیم و در پایان از خدمات حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی در احیای تراث تشکر کردند.

در ابتدای این دیدار دکتر کریمی نیا، پژوهشگر «مصحف مشهد رضوی»  گزارش مبسوطی از سیر تحقیق و مراحل انتشار چاپ فاکسیمیلۀ این مصحف شریف بیان کرد و به اهمیت تاریخی و سندشناسانه آن برای محققان مختلف علوم اسلامی در حوزه‌های علمیه و نیز در مواجهه با دعاوی منکران اصالت و وثاقت قرآن اشاره کرد.

 شایان ذکر است «مصحف مشهد رضوی» کامل‌ترین مجموعه دستنویس قرآن به خط حجازی از سده نخست هجری است که در کتابخانۀ آستان قدس رضوی مشهد نگهداری می‌شود. این اثر که با اجازه و همکاری کتابخانه آستان قدس رضوی، پس از هفت سال پژوهش و آماده سازی فنی همراه با مقدمه‌ای مشروح به عربی و انگلیسی در سال ۱۴۰۲ از سوی مؤسسة آل البیت «علیهم السلام» منتشر شده است، در روز پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ با مشارکت کتابخانه آستان قدس رضوی و با حضور جمع کثیری از اساتید و محققان حوزه و دانشگاه رسماً رونمایی و به جامعه علمی عرضه گردید.