علم و تقوا و زمان‌شناسی وظیفه نخست روحانیت است. / همیشه باید در کنار مردم باشیم و خود را از مردم جدا نکنیم.

یقین بدانید که دشمن می‌خواهد در اثر گذار‌ترین نهاد یعنی حوزه‌ها نفوذ کند تا بتواند حداقل حوزه را بی‌تفاوت نسبت به جریانات نگه دارد که باید جلوی این کار گرفته شود، حوزه علمیه همیشه مستقل بود و باید این استقلال حفظ شود.

5aae5c534d8d0 1

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته علم و تقوا و زمان‌شناسی را وظیفه نخست روحانیت دانسته و افزودند همیشه باید در کنار مردم باشیم و خود را از مردم جدا نکنیم و مثل همیشه زبان گویای مردم باشیم و از اسلام و انقلاب و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام حراست کنیم و بدانیم مردم بیش از گفتار ما به عمل ما نگاه می‌کنند.

این مرجع تقلید در دیدار عده‌ای از طلاب حوزه علمیه مشهد فرمودند حوزه باید با نشاط و مطالبه گر و مجتهد پرور و انقلابی باشد.

معظم‌له فرمودند: طلبه انقلابی کسی است که اولاً تقوا داشته باشد و دوم خوب درس بخواند و سوم آشنا به حوادث جهان اسلام و دنیا باشد.

ایشان در ادامه فرمودند یقین بدانید که دشمن می‌خواهد در اثر گذار‌ترین نهاد یعنی حوزه‌ها نفوذ کند تا بتواند حداقل حوزه را بی‌تفاوت نسبت به جریانات نگه دارد که باید جلوی این کار گرفته شود، حوزه علمیه همیشه مستقل بود و باید این استقلال حفظ شود.

ایشان ارتباط حوزه و نظام را ارتباط پیوند خورده به هم دانسته و فرمودند دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و حوزه هیچ وابستگی به آن‌ها ندارد و همیشه هم تذکر داده است ولی نسبت به اصل حفظ این نظام حوزه وظیفه دارد چون این نظام خاستگاهش حوزه بوده است لذا شناخت آثار و برکات نظام و دستاوردهای آن و همچنین رصد کردن آسیب‌های که نظام را تهدید می‌کند بر عهده حوزه است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی توجه به تذکرات حوزه را از سوی مسئولان محترم مهم دانست و فرمودند متأسفانه گاهی به توصیه‌های حوزه از سوی مسئولان بی‌توجهی می‌شود.

بارها علما و مراجع و حوزه درباره دیرکرد تذکر دادن، چقدر نامه از مردم برای ما می‌نویسند که به واسطه همین سودهای حرام افراد خانه و زندگیشان رفت کارخانه‌ها تعطیل شد افراد مشکل پیدا کردن ما هم میگویم دیرکرد حرام است ولی بعد از این همه سال و این همه تذکر بانک‌ها اسلامی نشد و همچنان ربا می‌گیرند و مردم دچار مشکل هستند.

امروز همه وظیفه دارند برای حفظ نظام با وحدت و انسجام حول محور رهبری حرکت کنند و مشکلات را رفع نمایند.