حوزه و روحانیت باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشند/ نباید اجازه داد شهرها از فقها خالی شوند

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی بر ضرورت تربیت عالمان آگاه به زمان تأکید کردند و گفتند: عالمان دینی باید زمان شناس باشند و با استفاده از شرایط زمان به تبلیغ و فعالیت دینی بپردازند.

5c11e0a25a13d 1

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی، ایشان عصر دیروز در دیدار نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به این که امروز تربیت فقهای حافظ اسلام از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفتند: باید از همان ابتدا افرادی با اراده و با استعداد را گزینش کنیم تا بتوانیم فقهایی بپرورانیم که پاسخگوی نیازها و مشکلات جامعه باشند.

ایشان با بیان این که امروزاز لحاظ وجود فقهایی مستعد، متهجد و مجاهد احساس کمبود می کنیم، اظهار داشتند: با از میان رفتن فقهایی که در بلاد وجود داشتند، یک خلأ ایجاد شده و ما باید سعی کنیم تا این خلأ را پر کنیم.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی بر ضرورت تربیت عالمان آگاه به زمان تأکید و ابراز کردند: عالمان دینی باید زمان شناس باشند و با استفاده از شرایط زمان به تبلیغ و فعالیت دینی بپردازند؛ شما رسالت انبیای الهی را برعهده دارید، زیرا در کشور ما سال ها، بلکه قرن ها استبداد حکومت می کرد و اسلام ناب محمدی به حاشیه رانده شده بود و مردم در برابر دشمن دچار خودباختگی شده بودند و هم اکنون شما به مردم خودباوری هدیه می دهید.

مرجع عالیقدر جهان تشیع در ادامه با اشاره به این که انقلاب اسلامی خودباوری را برای ملت ایران به ارمغان آورد، عنوان کردند: انقلاب به مردم برای حرکت پر و بال داد، بنابراین همه ما باید از این نعمت قدردانی کنیم و با تبیین شاخصه های آن برای جامعه، مردم را همواره در صحنه نگه داریم.

ایشان با بیان حدیث امام صادق(ع) «لابدّ لکلّ بلدٍ عن ثلالثةٍ فقیه عالم ورع، طبیب بصیر ثقة و امیر خیر مطاع» خاطرنشان کردند: در هر روستا و منطقه مسکونی باید یک فقیه باسواد وجود داشته باشد تا برای مردم نورافشانی کند؛ امروز باید فقهایی عالم و باسواد تربیت شوند، زیرا اگر فقیهی سواد نداشته باشد، ضررش بیشتر از فایده اش خواهد بود، یا به عبارت دیگر اگر یک فقیه سواد بیشتری داشته باشد خدمت بیشتری به مردم ارائه خواهد داد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با تأکید بر این که در هر روستا و محل سکونت باید فقیه عالم و باتقوا وجود داشته باشد، گفتند: در بسیاری از شهرها طلاب مشغول تحصیل هستند، اما در محله ها و روستاهای خودشان به فعالیت نمی پردازند؛ اگر روستاها و محله ها از فقها و مبلغان خالی باشد، کار روحانیت سخت خواهد شد.

معظم له در ادامه با اشاره به ضرورت وجود مدیران کارآمد در هر دستگاه و مجموعه ای تأکید کردند: بدون مدیران کارآمد و خیراندیش هیچ مجموعه ای موفق نخواهد شد.

ایشان با بیان این که امروز ندای امام راحل در همه جهان طنین انداز شده است و همه مستضعفان، مظلومان و محرومان جهان بیدار شده اند، گفتند: نهضتی که امام خمینی(ره) راه اندازی کردند، امروز بر اندام همه مستکبران لرزه انداخته است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی را وجود فقیه عادل در رأس امور دانستند و اظهار داشتند: انقلاب اسلامی استکبار، استبداد و شاهنشاهی را کنار زد و مملکت را به دست فقیه عادل سپرد تا جامعه بر اساس عدالت  اداره شود.

معظم له با اشاره به سیره علمای بزرگ دین در زمینه تهجد و تهذیب نفس بر لزوم خودسازی روحانیون و مبلغان تأکید و بیان کردند: ما باید در سایه تهجد و نماز شب زمینه تهذیب نفس خود را فراهم کنیم تا در امور خود بیشتر و بهتر موفق باشیم