ائمه جمعه آگاه به اوضاع زمان باشند/ وظیفه روحانیت خدمت به مردم است

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با اشاره به رسالت های ائمه جمعه در نظام اسلامی گفتند: ائمه جمعه باید به اوضاع زمان آگاه باشند و نسبت به ارتباط با مردم اهتمام کنند.

5c4361be3f624 1

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی عصر امروز در دیدار نماینده ولی فقیه در استان فارس با گرامیداشت ایام فاطمیه به جایگاه منطقه فارس و شیراز اشاره کردند و گفتند: علمای بسیار بزرگی از این خطه برخاستند که سوابق زیادی در پیروزی انقلاب و بعد از آن داشتند و این خطه مردم ولایتمداری دارد.
ایشان افزودند: هیچگاه شیراز از اولیاء الله خالی نبوده است و شخصیت های بزرگی از این استان به اسلام و انقلاب خدمت کردند، از هیچ قشری در اسلام به اندازه علما تمجید نشده است و روایات بسیاری وجود دارد که منزلت عالم مؤمن از کسی که روزها روزه بگیرد و در حال جهاد باشد بیشتر است.
معظم له با بیان این که عالمان دینی از دیدگاه فرهنگ اسلامی افرادی با فضیلت و دارای جایگاه والا هستند، اظهار داشتند: علما دارای موقعیت ویژه ای هستند که در این زمان باید وظایف خود را به خوبی بشناسند و به آن عمل کنند.
ایشان ادامه دادند: کسانی که امامت جمعه را بر عهده دارند دارای رسالت حساس و مهمتری هستند، یکی از وظایف ائمه جمعه این است که بدانند واسطه نظام اسلامی و مردم هستند و باید ارتباط خود را با مردم تقویت کنند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با بیان این که انقلاب سبب شد نظام اسلامی در ایران مستقر شود، ابراز داشتند: امام جمعه باید با اعمال و رفتار خود دعوت کننده به دین باشند، ائمه جمعه در موقعیتی هستند که وظایف مهمی دارند.
ایشان با تأکید بر ارتباط ائمه جمعه با حوزه ها و تربیت طلاب عنوان کردند: بخشی از وقت ائمه جمعه باید برای مسائل حوزه ها و رسیدگی و تربیت طلاب باشد، امام راحل که بساط استبداد و استعمار را از کشور برچیدند از همین حوزه ها برخاستند.
مرجع عالیقدر جهان تشیع خاطرنشان کردند: کار ائمه جمعه این است که به تربیت طلاب اهتمام داشته باشند، امروزه الحمدلله صدها امام جمعه داریم که باید از جایگاه علمی مناسبی برخوردار بوده و درک مناسبی از اوضاع زمان داشته باشند.
ایشان اضافه کردند: ائمه جمعه باید به ارتباط جدی و صمیمی با مردم اهتمام کنند، اگر اعمال و رفتار روحانیت سازنده باشد مردم درس می گیرند، باید برخورد با مردم متواضعانه و کریمانه باشد، در خانه علمای سابق همواره بر مردم باز بود چرا که مردم پناهگاه می خواستند؛ امام راحل و رهبر انقلاب بسیار تأکید دارند که باید حق مردم ادا شود.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با بیان این که مردم مستضعف و پابرهنه انقلاب را به ثمر رساندند نه مرفهان بی درد، گفتند: توجه به مردم و رسیدگی به درد مردم وظیفه مسؤولان است، دل مردم در شرایط امروز به روحانیت و علما گرم است که باید مطالبات آن ها را پیگیری کرد.
ایشان افزودند: هر اندازه روحانیت ساده تر زندگی کند و در کنار مردم باشند وضعیت بهتری خواهیم داشت، بیان کردن معارف اسلامی و تقویت منابر باید در دستور کار روحانیت بوده و یک طلبه در قلم و بیان باید بسیار قوی باشد.
معظم له با بیان این که ارشاد مردم وظیفه روحانیت است، اظهار داشتند: روحانیت باید به وضع زمان آگاه باشد تا بتواند آن را برای مردم تشریح و تبیین کند، در هیچ زمانی مانند امروز دشمنان به اسلام حمله ور نشده اند، انقلاب اسلامی داغی بر دل استکبار گذاشت و سیلی محکمی بر دشمنان بود از این رو تمام سعی خود را به کار می گیرند تا انقلاب را نابود کنند.
ایشان ادامه دادند: به فضل الهی روز به روز بیداری اسلامی گسترش پیدا خواهد کرد و مظلومان عالم متحدتر خواهند شد، دشمن استکبار با انقلاب و اسلام ادامه خواهد داشت و باید در برابر توطئه با بصیرت مقابله کنیم.