روحانیت پناهگاه و خادم مردم است

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با تأکید بر این که هدایت و در کنار مردم بودن از وظایف روحانیت است، گفت: روحانیت همواره پناهگاه و خادم مردم بوده و خواهد بود.

5cc0af081c215 1

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی، این مرجع تقلید عصر امروز در دیدار جمعی از اساتید استان همدان مقیم قم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم بر لزوم تفقه در دین و تبلیغ طلاب حوزه های علمیه تأکید کردند.

ایشان همدان را خاستگاه علمای بزرگ دانستند و افزودند: علمای بزرگی مانند آخوند همدانی در همدان بودند و همدان مرکزی برای تحصیل علوم بود، طلاب و فضلای همدانی باید مزیت علمی این خطه را حفظ کنند و همان مرکزیت علمی وجود داشته باشد که با همت و اجتماع فضلا شدنی است.

معظم له تقویت ادبیات فارسی و عربی و صاحب قلم و بیان بودن را لازمه کار طلاب و علما عنوان کردند و اظهار داشتند: مسأله مهم دیگر برای موفقیت طلاب نظم است و بدون نظم نمی توان کارها را سامان داد، حوزویان باید دارای همت بلند در مسیر تبلیغ دین و تفقه باشند.

ایشان با تأکید بر الگوگیری از سیره علمای سلف ادامه دادند: طلاب با مطالعه زندگانی علمای گذشته باید روش و منش آن ها را الگوی خود قرار دهند، طلاب باید معنویات را در خود تقویت کرده و بدانند که تهجد و سحرخیزی در خود سازی بسیار مهم است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با بیان این که اسلام جایگاه ویژه ای برای علما در نظر گرفته است، ابراز داشتند: هیچ قشری مانند علما درساختن افراد و جامعه موفق نیستند و علما باید راه انبیا و ائمه طاهرین(ع) را در هدایت جامعه پی بگیرند.

ایشان عنوان کردند: فقاهت باید در حوزه های علمیه و بین طلاب تقویت شود، افتخار انقلاب اسلامی این است که در رأس آن فقیهی آگاه به زمان قرار دارد که جامعه را به حرکت وا می دارد و به حرکت ها جهت می دهد.

مرجع عالیقدر جهان تشیع خاطرنشان کردند: باید سعی کنیم که طلاب فقیه شوند چرا که دنیای امروز نیاز شدیدی به فقها دارد که اسلام را شناخته و درست فهمیده باشد و بتواند مردم را به اسلام دعوت کند، فقه شیعه حماسه و حرکت آفرین است و کسی که فقیه است نمی تواند در حوادث ساکن و ساکت باشد.

ایشان اضافه کردند: معارف فقهی، کلامی، اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی قضایی و جهادی اسلام باید مورد توجه طلاب علما باشد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با تأکید بر این که هدایت و در کنار مردم بودن از وظایف روحانیت است، گفتند: مردم روحانیت را پناهگاه خود می دانند و مشکلات را با روحانیان در میان می گذارند و روحانیت همانند همیشه باید خادم مردم باشد.

ایشان آمادگی همیشگی برای تقابل با توطئه های دشمن را از دیگر وظایف روحانیت دانستند و افزودند: وظیفه امروز ما این است که بیدار و هوشیار باشیم و بدانیم دشمنان در کمین هستند و باید قاطعانه در برابر آن ها ایستادگی کنیم.