پژوهش های فقهی نیازمند تحول است

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با اشاره به ضرورت استناد به آیات قرآن کریم در پژوهش های فقهی گفتند: نیازمند ایجاد تحول در زمینه پژوهش های فقهی هستیم.

5d14b6445a5dd

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی، این مرجع عالیقدر جهان تشیع پیش از ظهر امروز در دیدار مسوولان مؤسسه موضوع شناسی فقهی با اشاره به اهمیت موضوع شناسی در مسائل فقهی گفتند: امروز باید عده ای در زمینه موضوعات روز تحقیقات فقهی به عمل آورده و آنها را در اختیار مسلمانان و جامعه اسلامی قرار دهند.

معظم له نخستین گام در زمینه موضوع شناسی فقهی را فقاهت دانستند و اظهار داشتند: اگر در زمینه موضوع شناسی فقهی فقاهت نداشته باشیم نمی توانیم کار به جایی ببریم و اگر هم کاری در این عرصه صورت بگیرد، مثمر ثمر نخواهد بود.


حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی خاطرنشان کردند: افرادی که در زمینه موضوع شناسی فقهی فعالیت می کنند، هر مقدار در زمینه فقاهت قوی باشند، کارهای مؤثرتری انجام خواهند داد.


مرجع عالیقدر جهان تشیع با بیان اینکه ما وارث فقهی بسیار غنی و بزرگ هستیم، ابراز کردند: هیچ فقهی به اندازه فقه شیعه دارای اسناد و مدارک نیست، همچنین علمای هیچ دینی به اندازه علمای شیعه فقاهت ندارند.
ایشان با اشاره به لزوم رعایت ادب و احترام علمای سلف تأکید کرد: ما باید به علمای پیشین و تحقیقاتی که داشته اند احترام بگذاریم، اما در عین حال باید دانست که زمان امروز اقتضائات جدیدی دارد و باید طبق آن به تحقیق و پژوهش پرداخت.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با بیان اینکه امروز باید با دقت و حوصله بسیار، اقتضائات روز را رصد کرده و طبق آن به تولید محتوا بپردازیم، تأکید کردند: به عنوان مثال علمای قدیم مسأله جهاد را به جهاد دفاعی و جهاد با خوارج تقسیم کرده اند، اما امام خمینی(ره) مسأله جهاد را به 8 بخش تقسیم کرده اند.
مرجع عالیقدر جهان تشیع با اشاره به ضرورت استناد به آیات قرآن کریم در پژوهش های فقهی ابراز داشتند: علمای قدیم در بحث های فقهی خود بیشتر به اخبار توجه داشته اند و استناد به آیات قران کریم در پژوهش هایشان کمتر به چشم می خورد، در حالی که ما باید برای مباحث فقهی بیشتر از آیات قرآن کریم بهره گیری کنیم.


معظم له با بیان اینکه ضرورت دارد مباحث فقهی توسعه بیشتری پیدا کند، گفتند: امروز نیازمند آن هستیم که حوزه علمیه در زمینه فقه تحول ایجاد کرده و در زمینه مباحث فقهی توجه بیشتری به آیات قرآن کریم داشته باشد.


حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در ادامه با تأکید بر ضرورت شایسته گزینی در زمینه های مدیریتی اظهار داشتند: امروز مقصود اصلی همه ما باید خدمت به اسلام و مسلمانان باشد؛ باید عرصه را برای کسانی که دقت نظر بیشتری داشته و با اخلاص تر هستند باز کنیم.