احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر در کشور وظیفه‌ای همگانی است

حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی با تأکید بر اینکه همه مردم و مسئولان در برابر فریضه مهم امربه‌معروف و نهی از منکر مسئول هستند، گفتند: همه افراد جامعه وظیفه‌دارند در راستای احیای امربه‌معروف ونهی از منکر گام بردارند.

IMG_2655x

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی مدظله ‌العالی ، این مرجع تقلید ظهر امروز در دیدار با اعضا و دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم، یکی از موضوعات بسیار مهم در قرآن کریم و اسلام را مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر عنوان کردند و اظهار داشتند: امربه‌معروف و نهی از منکر فریضه مهمی است که واجب کفایی بوده و گاهی نیز واجب عینی می‌شود.

حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی نخستین وظیفه حکومت اسلامی را احیای فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر عنوان کردند و افزودند: دو سه سالی است درباره حجاب و بدحجابی صحبت می‌شود، اعتراض می‌شد که چرا علما و مراجع عظام تقلید حرفی نمی‌زنند، ما می‌گوییم اما اثری نمی‌بینیم، رعایت حجاب باید ابتدا از دولت و ارگان‌های دولتی شروع شود.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر حرام بودن دریافت دیرکرد از سوی بانک‌ها یادآور شدند: ما چندین سال است می‌گوییم گرفتن دیرکرد حرام بوده و دریافت آن‌یک نوع ربا است كه نباید گرفته شود اما این پول از سوی بانک‌ها گرفته می‌شود.

ایشان وجود حتی یک منکر در شهر مقدس قم را زیبنده این مکان مقدس ندانستند و گفتند: این شهر باید یک شهر نمونه‌ در میان سایر شهرها باشد.

ایشان با تأکید بر سکوت نکردن در برابر منکر و احیای این فریضه مهم با قلب، زبان و عمل خاطرنشان کردند: اگر انسان منکری را دید باید قلباً از آن منکر متنفر باشد، سپس با زبان و منطق و استدلال نهی از منکر کرده و درنهایت در عمل این فریضه مهم را احیاء کند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی بیان کردند: هرکسی منکر را ببیند اما نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و متنفر از آن نباشد و سکوت کند، این شخص درواقع مرده‌ای است که تنها حیات جسمانی دارد.

وی تأکید کردند: ما هیچ موضوعی را درآیات و روایات به‌اندازه امربه‌معروف و نهی از منکر مهم نمی‌بینیم، تمام‌کارهای خوب درگرو انجام امربه‌معروف و نهی از منکر است.

ایشان با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) گفتند: آن حضرت در این حدیث فرموده‌اند؛ امربه‌معروف و نهی از منکر فریضه بسیار مهمی است که تمام واجبات در کنار این فریضه برقرار می‌شود، امنیت و آرامش جهان اسلام و مردم در سایه امربه‌معروف و نهی از منکر است، همچنین کسب‌وکارها درنتیجه این فریضه مهم حلال شده و حقوق در سایه عمل به آن عملی می‌شود و درنهایت آبادی زمین و انتقام از دشمن درنتیجه احیای این فریضه مهم است.

حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی با نقل حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفتند: آن حضرت فرموده‌اند؛ امت من تا زمانی که در کار خیر مشارکت و امربه‌معروف و نهی از منکر را انجام می‌دهند خیروبرکت در میان امتم برقرار است.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه همه مردم و مسئولان در برابر فریضه مهم امربه‌معروف و نهی از منکر مسئول هستند، افزودند: همه افراد جامعه وظیفه‌دارند در راستای احیای امربه‌معروف ونهی از منکر گام بردارند.

ایشان در پایان با اشاره به توصیه حضرت علی(ع) در آخر عمرشان درباره لزوم ترک نکردن امربه‌معروف ونهی از منکر گفتند: آن حضرت در وصیت خود فرموده‌اند؛ امربه‌معروف ونهی از منکر را ترک نکنید زیرا در صورت ترک آن اشرار بر اخیار مسلط شده و اخیار دعایشان مستجاب نمی‌شود.