طرح جدید بانکداری به ربا رسمیت می بخشد

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با انتقاد از طرح جدید مجلس در زمینه بانکداری، حوزه را مخالف این طرح دانستند و تأکید کردند که این طرح به رباخواری بانک‌ها رسمیت می بخشد

IMG_1989

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی، این مرجع عالیقدر جهان تشیع صبح امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با انتقاد از طرح جدید مجلس درباره بانکداری گفتند: طرحی در مجلس وجود دارد که به رباخواری به عنوان قرض رسمیت می بخشد. اخیراً عده‌ای از اساتید محترم كه در اقتصاد كار كردند در نامه‌ای به ما این موضوع را متذكر شدند.

ایشان افزودند: پول گرفتن برای تأخیر در ادای دین نوعی رباخواری است و ربا از گناهان بزرگ محسوب می‌شود که قرآن کریم بارها نسبت به آن هشدار داده است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی تصریح کردند: متأسفانه روند بانک ها اصلاح نشده است در بعضی از بانک‌ها پولی که به عنوان قرض می‌دهند در ابتدا سودی بر می‌دارند که رباست و در ادامه تأخیر در ادای دین را به صورت روز شمار حساب می کنند و ربا چند برابر می شود، حال می خواهند این موضوع را رسمیت ببخشند.

ایشان ادامه دادند: تاکنون نامه های زیادی در این زمینه برای ما نوشته شده است، فردی بوده که مثلا 200 میلیون تومان قرض گرفته اما بعد از مدتی به میلیارد تبدیل شده است، امیرمؤمنان فرمود اگر خداوند بخواهد برای هر قومی هلاکت اقتصادی به وجود آورد ربا را ظاهر می‌کند.

مرجع عالیقدر جهان تشیع تأکید کردند: حوزه علمیه با این طرح مخالف است و نظر کسانی که این طرح را به مجلس برده اند حجت نیست، این طرح ربا را رسمی می کند و حوزه در این زمینه ساکت نخواهد بود.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اهتمام حوزه به نهج البلاغه عنوان کردند: بعد از قرآن کتابی به جامعیت نهج البلاغه نداریم و باید در حوزه به آن توجه لازم را داشته باشیم

ایشان یکی از معجزات امیرمؤمنان را خطبه ها و کلمات ایشان دانستند و ابراز داشتند: امروز بدخواهان بیان می کنند که شیعه نهج البلاغه را درست کرده اما علامه امینی خطبه شقشقیه را از 26 کتاب اهل سنت نقل می کند که قبل از تولد سید رضی نقل کرده بودند.