ربا به هر شكلی كه باشد حرام و موجب سقوط جامعه است

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی: ربا به هر شكلی كه باشد حرام و موجب سقوط جامعه است، طراحان طرح در مجلس، با فضلای حوزه كه در اقتصاد كار تخصصی كرده‌اند ارتباط داشته باشند.

dars

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی، این مرجع عالیقدر جهان تشیع صبح امروز در درس خارج فقه خود كه در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به نامه‌ای از فضلای حوزه مبنی بر نگرانی از تصویب قانون بانكداری فرمودند: بارها گفته‌ایم گرفتن دیركرد حرام است و نباید با حیَل شرعی آن را قانونی كرد.

معظم‌له در ادامه فرمودند: بنده دو هفته قبل گفتم گرفتن دیر كرد به هر كیفیتی ربا و حرام است و بحث فصلی با دلایل فقهی خود در سال گذشته در اینجا داشته‌ایم و از شدت ربا بحث كردیم. بعضی‌ها گفته‌اند كه این جریمه دریافت و در حساب خاص و برای فلان كار استفاده می‌شود؛ بحث بر مصرف آن نیست، بحث بر اصل دریافت آن است كه این موضوع به هیچ طریق قابل حل نیست.

این مرجع تقلید ضمن بیان حرمت ربا در قرآن با اشاره به تفسیر المیزان فرمودند: علامه طباطبایی در تفسیرشان دو گناه را بزرگترین گناهان ذكر كرده‌اند، یكی زیر بار استكبار رفتن و دوم ربا؛ در هفت جای قرآن موضوع ربا بیان شده‌است.

ایشان ادامه دادند: امام (ره) نیز در بحث ربا فرمودند كه حرمت این قراردادها با حیَل شرعی از بین نمی‌رود.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با تاكید بر بررسی مجدد و اصلاح طرح جدید بانكداری فرمودند: امروز نامه‌های بسیاری از طرف مردم داریم و آنها نگران دیركرد هستند؛ چقدر افراد زندگی خود را از دست داده‌اند. البته ما به این طرح اشكالات متعدد داریم و در نامه‌ی فضلا كه منتشر هم شد اشكالات ذكر شد.

معظم‌له فرمودند: آقایان با حوزه و علمایی كه در این رشته كار كردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود. به هر حال ما با این طرح موجود كه از مجلس هم فرستادند و مطالعه شده‌است با این كیفیت مخالفیم.