به مناسبت انتشار مطالب معظم له در همایش علمی و بین المللی حضرت حمزه(علیه السلام).

ازم است اقدامات مناسبی در جهت معرفی یاران و اصحاب برجسته پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) صورت گیرد.

WhatsApp Image 2022-02-03 at 12.04.38 PM

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی مرجع عالیقدر جهان تشیع در دیدار با دست اندرکاران همایش علمی و بین المللی حضرت حمزه(علیه السلام) فرمودند: دشمنان اسلام و مخالفان اهل بیت (علیهم السلام) با برخوردهای مغرضانه ضمن کتمان حقایق در وقایع تاریخی، تفسیر آیات قرآن، فقه و روایات پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) دست به تحریف زدند از این رو باید در این سه حوزه تلاش فراوان نمود تا حقایق و معارف اسلام ناب محمدی و فرهنگ اصیل اهل بیت (علیهم السلام) به جهانیان معرفی گردد.
مرجع عالیقدر جهان تشیع با اشاره به حدیث ثقلین فرمودند: در معرفی اسلام نباید تنها به کتب روایات اکتفا شود. در قرآن آیات متعددی ؛ مانند: آیه مباهله، آیه تطهیر، آیه مودت و... در شان اهل بیت (علیهم السلام) نازل گردید که باید بدین وسیله اهل بیت (علیهم السلام) و معارف اسلامی را برای اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام بیان شود.
معظم له با اشاره به آیه 24 سوره احزاب فرمودند: در این آیه منظور از « فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ» حضرت حمزه می باشد و منظور از « وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ» حضرت امیرمومنان می باشد. ایشان به عنوان یکی از مهم ترین حامیان پیامبر (صلی الله علیه و آله) تا زمان شهادت شان در جنگ احد همواره در کنار پیامبر بوده است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی در ادامه به بیان خصوصیات برجسته حضرت حمزه اشاره نمود و فرمودند: شخصیت حمزه بسیار مورد توجه پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) بوده و همواره بوجود ایشان افتخار می کردند.
معظم له در ادامه افزودند: تاریخ در فهم دین بسیار مهم است و اگر کسی تاریخ نداند، در فهم دین دچار مشکل خواهد بود. از این رو لازم است اقدامات مناسبی در جهت معرفی، یاران و اصحاب برجسته پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) صورت گیرد و شخصیت آنان به عنوان حقایق تاریخی و الگویی مناسب برای جامعه تبیین گردد؛ به ویژه یاران ایرانی ائمه (علیهم السلام) که نقش فراوانی در نشر و گسترش اسلام و فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) داشتند.
مرجع تقلید شیعیان در ادامه با بیان ضرورت شناساندن شخصیت های ممتاز تاریخ اسلام فرمودند: نباید تنها به شناساندن حضرت حمزه اکتفا نموده بلکه با تحقیق و بررسی زندگانی اشخاصی همچون جناب جعفر طیار، میثم تمار، رشید حجری و... باید یک دایرة المعارف جامع و کامل در این رابطه جمع آوری شود.
در ابتدا این دیدار حجت الاسلام دکتر رفیعی ضمن گزارشی به بیان فعالیت های پژوهشی و تحقیقی همایش بین المللی حضرت حمزه(علیه السلام) پرداختند.