دیدار با ایرانیان مقیم کنیا

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی  در جمع ایرانیان مقیم کنیا نخستین و مهمترین بعد زندگی انسان را فرهنگ خواندند.

4de245c2c7599 5

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی B در جمع ایرانیان مقیم کنیا نخستین و مهمترین بعد زندگی انسان را فرهنگ خواندند.

ایشان که شامگاه روز شنبه در جمع ایرانیان مقیم کنیا سخنرانی می کردند با بیان این سخن فرمودند: انسان دارای ابعاد مختلف سیاسی اقتصادی و اجتهادی است اما مهمترین این بعدها بعد فرهنگی است که حضرت رسول اکرم % نیز به آن تأکید می کردند.

معظم له با توجه به پیش رو بودن عید بزرگ مبعث به تبیین این مناسبت پرداختند و با اشاره به آیه 164 سوره آل عمران فرمودند: خداوند با بعثت پیامبر% بر افراد مؤمن منت گذاشت و از جنس خودشان پیامبری را بر ایشان مبعوث کردند تا آیات – سخنان و پیغام – خود را به مردم برسانند تا پاک کننده از آلودگی های بشر باشد و ناپاکیهایی چون غرور و ... زدوده شده و روح انسان پاک و لطیف گردد و این با راهنمایی و هدایت پیامبر اکرم % میسر می باشد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانیB پیامبری را معلمی خوانده و با اشاره به اینکه در 20 جای قرآن به حکمت اشاره شده است فرمودند: قرآن اساس همه حکمت ها و حکمت درک ارزشهاست که پیامبر % فرمودند: هر خانه ای که در آن حکمت نباشد خرابه ای بیش نیست.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانیB پیام امام را آزادی کل مستضعفان و کنار رفتن نقاب از چهره کشورهای استعمارگر مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه دانستند و خطاب به ایرانیان مقیم کنیا فرمودند: در زمان انقلاب فریاد استقلال آزادی و جمهوری اسلامی به گوش می رسید و این فرهنگ پر خروش توسط شما با زبان قابل فهم باید ارائه شود.

ایشان با بیان اینکه در صدر اسلام بلال بلندگو و صدای رسای اسلام بود و اسلام به باطن و روح اهمیت می دهد نه زیبایی ظاهری، افزودند: در اسلام موضوع سیاه و سفید مطرح نیست و مهم باطن روح انسانها، تقوا و پاکی دل است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی B خطاب به ایرانیان مقیم کنیا با بیان اینکه شما در خارج از کشور منادی باشید اسلام دین فریادگری است ، بلال ها، عمارها و کمیل ها، اسلام فریادگر و شور می خواهد، به شور و فریاد مردم در 9 دی سال 1388 و 22 بهمن اشاره کردند و توصیه نمودند که در سفارتخانه ها و نمایندگی های جمهوری اسلامی تابلوهای افتخارات میهن عزیزمان نصب شود.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی B شش اصل مهم علم، ایمان، حکومت، وحدت، روحیه مقاومت و جهاد و اهتزار شدید از سلطه پذیری در اسلام را موجب سربلندی مسلمانان برشمردند.

معظم له در دیدار با علمای شیعه و سنی نایروبی با بیان جایگاه ویژه کسب علم در اسلام گفتند: 80 آیه در مورد علم آموختن آمده و پیامبر اسلام (ص) فرمودند: هیچ طایفه ای پیشرفت نمی کند مگر علم داشته باشد.

ایشان ایمان به اصول و اعتقادات را موجب برتری مسلمانان دانستند و تأکید کردند پایداری قدرت حکومت است اقتصاد و علم و هنر به آن است مسلمانان باید حکومتی داشته باشند که مقدرات آن توسط حکومت تأمین می شود. بعد از اعلام برادری، مسمانان حکومت تأسیس کردند که این بیانگر این مطلب است که مسلمانان باید دارای حکومت لایق باشند.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی B تصریح کردند در قرآن کریم همه مسلمانان به اتحاد دعوت شده اند و آیات فراوانی در قرآن مسلمانان را به داشتن روحیه جهاد و مقاومت در مقابل دشمنان امر می کند و روحیه مقاومت جهاد و استشهاد در اسلام تأکید شده است.

ایشان گفتند سلطه گران سعی می کنند ایمان مردم را تضعیف کنند و بی بندوباری و فحشا را رواج دهند و ضمن مخالفت با حکومت اسلامی تلاش می کنند با زر و زور و تزویر دست نشاندگان خود را روی کار بیاورند و بر مسلمانان حاکم کرده اند.حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با بیان نقش نظام سلطه در کشورهای آفرقایی فرمودند در 50 سال گذشته زبان و زندگی و نام کنیا که دارالسلام بود را عوض کردند.

معظم له به نقل از امام خمینی (ره) فرمودند: وقتی عراق بر من سخت گرفت به هر کشوری از اسلام خواستم بروم دیدم زیر سلطه بیگانگان است و از عراق به فرانسه رفتم تا در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشتم.

ایشان با اشاره به این مطلب که حتی دولت کویت قبول نکرد حضرت امام (ره) وارد این کشور شوند و از کویت به عراق رفتند و سپس به فرانسه ، گفتند: در ایران امروز به برکت امام و انقلاب اسلامی بیداری به دست آمده است امروز روز بیداری اسلامی می باشد و إنشاءالله در سایه این بیداری عزت و سربلندی به مسلمانان باز خواهد گشت.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی B با اشاره به آثار این بیداری در یمن و تونس و لیبی و ... فرمودند: إنشاءالله با این قیام ها تسلط بیگانگان از کشورهای اسلامی برچیده شود و حکومت اسلامی در سراسر جهان برقرار گردد و موجب سربلندی مسلمانان شود.

پیش از سخنان ایشان تعدادی از علمای کنیا دیدگاههای خود را مطرح نمودند.

ایشان خطاب به مسلمانان کنیایی فرمودند: مشکلات شما مشکلات ماست و عزت شما عزت ما، بدانید دشمن در کمین شماست. امروز بیداری اسلامی در کشورها بر اساس مبارزه با استکبار جهانی به وجود آمده است و حتی دامنه استکبار ستیزی به کشورهای اروپایی از قبیل اسپانیا و یونان نیز رسیده است.

پس از سخنان حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی B تعدادی از علمای مسلمان به نیابت از مسلمانان کنیا نقطه نظرات خود را بیان نمودند.

سید احمد عقیل نماینده جامعه مهدی مسلم نایروبی ضمن خوشامدگویی به ایشان، گفت: فعالیت شیعیان مهدی مسلم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با الهام از رهنمودهای امام راحل و انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت و با حمایت شیخ عبدالناصر و سید مرتضی به مذهب شیعه گرایش پیدا کردیم با توجه به دستورات اهل بیت به خودکفایی در امورات خود دست یافته ایم ما برای تبلیغ دین اسلام تلاشهای زیادی انجام می دهیم.

در این دیدار همچنین جمال الدین یحیی، نماینده منطقه و جامعه شیعیان کبیرا گفت: این شورا پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و به نمایندگی از مسلمانان کنیا از جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان کشور به خاطر فعالیتهای گسترده در این کشور تشکر و قدردانی می کنیم و تأسیس مراکز علمی از قبیل کتابخانه و فراهم کردن ملزومات ادامه تحصیل مسلمانان کبیرا را خواستاریم.

اسماعیل حسین نماینده جامعه امام رضا شهرستان میهن گو، حسن کریوکی نماینده گروه مسلمان شیعه ریروتا، مسعود محمد نماینده شیعیان ساگانا، خانم فهیمه علی نماینده زنان مسلمان یوروتا از دیگر حاضران در ایت دیدار بودند که صحبت کردند.