آیت الله العظمی نوری همدانی: ۱۹ دی، آغازگر حقیقی انقلاب اسلامی بود

حضرت آیت الله العظمی حسین نوری همدانی مدظله العالی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد دهه بصیرت(یوم الله 19 دی) گفتند: بدون قیام هیچ حرکت اصلاحی در جامعه صورت نمی‎گیرد؛ هر کسی که در راه خدا قیام کند، خدا نیز او را یاری می‎کند؛ امام راحل نیز با شهامت د

5870dc25cd5eb 1

مرجع عالیقدر افزودند : قیام و جهاد از موضوعاتی است که خدای متعال دستور آن را در کنار تبلیغ به پیامبر خاتم(ص) داده بودند . اساسا هیچ تبلیغ و انقلابی بدون قیام و جهاد محقق نمی شود.این مسئله تنها اختصاص به پیامبر خاتم(ص) ندارد، بلکه سایر انبیاء الهی هم مأمور به قیام بودند. معظم له به قیام و انقلاب امام راحل اشاره کردند و ادامه دادند: امام راحل نیز به خوبی این مسئله را درک و به اجرا در آوردند و اگر چه در مسیر راه با مشکلات و سختی های زیادی مواجه شدند،‌ ولی در نهایت با حمایت روحانیت و آحاد مختلف به پیروزی رسیدند.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی گفتند : دشمن برای از بین بردن قیام برنامه های وسیعی را اجرا کرده بود و از جمله آن اهانت به امام (ره) در 17 دی در روزنامه اطلاعات بود بعد از این اتفاق، مردم نتوانستند این توهین را تحمل و به بیت علما و مراجع رهسپار شدند و حادثه 19 دی را در قم رقم زدند. ایشان اضافه کردند : در روز ۱۷ دی ماه ۵۶ دولت به دنبال سنجش مردم بود و به همین خاطر به امام اهانت کرد؛ در آن روز در منزل ما تصمیم گرفتیم که بازار تعطیل شود و با حرکت در منازل علما و با حضور در معابر و خیابان‌ها به دشمن اعتراض کنیم؛ پس از شهادت آقا مصطفی خمینی مجالس ترحیم گرفتیم و در این مسجد شعار مرگ بر شاه از مردم بر آمد؛ پس ازحرکت مردم به سمت چهارراه بیمارستان قیام ۱۹ دی شکل گرفت و پس از آن بنده نیز به خلخال تبعید شدم. مرجع عالیقدر شیعیان اظهارداشتند : بعد از حماسه 19دی و کشتار مردم در میدان شهدای قم به وسیله عوامل رژیم، شهرهای دیگر نیز برای گرامیداشت این روز قیام خود را شروع کردند که نهایتا منجر به تحول عظیم و سر آغاز حماسه های متعدد در کشور و مقدمه برای پیروزی انقلاب شد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی تاکید کردند : امروز نیز این انقلاب در سطح جهان یک تحول ایجاد کرده است و چشم مستضعفان جهان به ما دوخته شده است، ولی دشمنان نیز سعی می‌کنند که این چراغ را خاموش کنند؛ این انقلاب در راستای خود در سطح جهان به حرکت خود ادامه می‌دهد. ایشان خاطرنشان کردند : باید بدانیم که این چراغ خاموش نخواهد شد، زیرا این جبهه دو جانبه ادامه دارد؛ امام راحل این انقلاب را زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) می‌دانستند و بیان می‌کردند که این انقلاب نیز با اخبار آخرالزمان صدق می‌کند؛ این حرکت با دید زمینه سازی شکل گرفت، امروز نیز پرچم انقلاب در دست یک فقیه فرزانه مدیر مدبر شجاع قرار دارد.