واکنش مرجع عالیقدر به برخی گفته ها در خصوص عدم اظهارنظر علما درباره مسایل اقتصادی

حضرت آیت الله العظمی حسین نوری همدانی مدظله العالی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر این که علما نباید در مسائل اقتصادی اظهار نظر کنند، گفتند: اسلام با اقتصاد ربوی مخالف است و در تمام جهات بیان کامل و جامع دارد.

58e4e584c4aef 1

مرجع عالیقدر امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به خطبه 92 نهج البلاغه اظهارداشتند : گاهی تشخیص حق از باطل بسیار آسان است اما فتنه این است که حق و باطل با یکدیگر مخلوط می شود و در این جا بصیرت لازم است تا انسان تشخیص دهد. ایشان افزودند: انسان حقوقی در زندگی دارد و احترام حق هم لازم است؛ اما غربی ها از این مسأله تحت عنوان حقوق بشر استفاده ابزاری می کنند و به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران را به تروریست بودن متهم می کنند.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی با بیان این که امام راحل می فرمایند که فتنه زمان ما از فتنه بنی امیه خطرناک تر است، گفتند: در زمان ما فتنه های فراوانی از سوی استکبار وجود دارد که نمونه هایی از آن در عراق، سوریه و بحرین مشاهده می شود. معظم له در بخش دیگری از سخنان خود به ادعای برخی افراد مبنی بر این که علما نباید در مسائل اقتصادی اظهار نظر کنند، واکنش نشان دادند و تصریح کردند: می گویند فقه به معنای درس خواندن صرف است، ما سخنگو و مترجم اسلام هستیم، اعلام می کنیم که اسلام در تمام جهات بیان کامل و جامع دارد و علما و مراجع می توانند در همه موضوعات اظهار نظر کنند. ایشان ادامه دادند: اسلام با اقتصاد ربوی و غیر صحیح مخالف است، اسلام در تمام ابعاد قرن ها جامعه را با رفاه، ترقی و تمدن اداره کرده است، اکنون نیز تحقق این موضوع ممکن است؛ به همین دلیل رهبر معظم انقلاب سال گذشته را به اقتصادی مقاومتی نامگذاری کردند؛ اما آنچه که مردم می خواستند به وجود نیامد؛ چون برخی به این گفتار عمل نکردند.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی گفتند: رهبر انقلاب امسال را نیز به اقتصادی مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری کردند، بنابراین باید تولید افزایش یابد تا ثروت فراوان شود و از طرفی برای جوانان و افراد بیکار اشتغال به وجود آید؛ برای رونق تولید و اشتغال بانک ها و سرمایه داران باید کارهای جهادی انجام دهند. مرجع عالیقدر خاطرنشان کردند: اگر شخصی بخواهد تولید کند از بانک پول می گیرد؛ اما بانک با سودی بسیار بالا پول می دهد، از این رو تولید کننده نمی تواند پول را پس بدهد و بانک جریمه دیرکرد می گیرد و مجددا برای آن دیرکرد هم جریمه ای در نظر می گیرد در این جا شخص مجبور می شود که کارخانه و کار تولید را تعطیل کند.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی اضافه کردند: بانک ها باید از تولیدکنندگان حمایت و با سودهای پایین تسهیلات ارائه کنند و الا با وضع فعلی و با توجه به سودهایی که بانک ها دریافت می کنند تولید آسیب می ببیند و رونق پیدا نمی کند؛ از طرفی مسؤولان باید دغدغه جدی نسبت به معیشت مردم داشته باشند. ایشان با اشاره به گرانی برخی اجناس و کالاها گفتند: خوراک؛ پوشاک، خدمات و کالا روز به روز گران تر می شود، باید این مسأله را اصلاح و بررسی کرد که ریشه آن چیست؟ بیشتر مردم گرفتارهستند؛ این وضع برای اقلیتی با حقوق گزاف و دارای امکانات مشکل نیست اما نوع مردم از گرانی رنج می برند.

مرجع عالیقدر با تأکید بر ضرورت نظارت بر قیمت کالاها و اجناس خاطرنشان کردند : متأسفانه اشراف و نظارتی بر قیمت ها وجود ندارد، در کشورهای دیگر کارشناسان قیمتی معین می کنند و بر آن نظارت می شود؛ اما متأسفانه در کشور قیمت ها در مناطق گوناگون بسیار متفاوت است، تعیین قیمت ها هم باید به نفع مردم باشد؛ چون نظارتی نیست کالاها را روز به روز گران می کنند.