آیت‌الله العظمی نوری همدانی:فرصت اعتکاف را برای افزایش معنویت در جامعه از دست ندهیم

حضرت آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی مدظله العالی گفتند: از فرصت ارزشمند اعتکاف که نماد بارز تجلی معنویت است برای معنوی‌تر شدن جامعه بهره ببریم.

58ec831ed3dbc 1

معظم له در درس خارج فقه روز ۲۱ فروردین ماه اظهار داشتند : اعتکاف یکی از نمونه‌های بارز تجلی معنویت است که به برکت انقلاب ایجاد شده و خوش به حال کسانی که توفیق حضور در اعتکاف را دارند. ایشان با بیان اینکه الان ده‌ها و صدها هزار نفر در این مراسم مشغول عبادت می‌شوند تصریح کردند: فرصت اعتکاف فرصتی مناسب برای ساختن و تحول درونی و دورشدن از دنیا و عواملی است که سبب غفلت انسان از قیامت است.

حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی با اشاره به برخی احکام وقف مسجد گفتند: در مفتاح الکرامه بیان شده است که اگر کسی طبقه بالای منزل خود را مسجد قرار داد و وقف کرد اشکال ندارد البته در جاهای متعددی در فقه بحث علو و سلف خانه و تبدیل آن به مسجد بیان شده است لذا این سؤال مطرح است که اگر کسی زمینی را برای مسجد وقف کرد تا چه اندازه تا بالا و پایین آن را مالک است ؟ که برخی فتاوا این است که تا منطقه خیلی بالا و خیلی پایین جزء مالکیت فرد نیست و در زمره انفال است و مقدار آن را عرف تعیین می کند.

مرجع عالیقدر شیعیان با اشاره به وقف بر اولاد افزودند : بنی‌امیه برای کوبیدن اهل‌بیت(ع) آنان را فرزندان فاطمه(س) به عنوان دختر می‌دانستند و می‌گفتند فرزند دختر، اولاد محسوب نمی‌شود لذا اولاد پیامبر محسوب نمی‌کردند این بود که ائمه عنایت داشتند تا سیاست منفی بنی امیه را خنثی کنند. ایشان ادامه دادند : فردی خدمت امام صادق(ع) رسید ایشان فرمود ما فرزندان پیامبر هستیم و نه خویشاوند ایشان؛ حضرت باقر نیز در بحث با ابی الجارود فرمود حسن و حسین(علیهما السلام) از صلب رسول‌الله بوده‌اند و کسی که این مطلب را قبول نکند پیامبر را قبول نکرده است بنابراین ابناء در قرآن مع‌الواسطه و بدون واسطه است.

حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی تاکید کردند: برخی خلفای بنی عباس بر اهل بیت سختگیر بودند و با سختگیری توانستند حکومت کنند وگرنه دل‌های مردم با اهل‌بیت (س) بود ولی جرئت ابراز آن را نداشتند.