آیت الله العظمی نوری همدانی : فقه اهل بیت علیهم السلام را باید وارد زندگی مردم کنیم/ استقلال حوزه به معنای جدایی از نظام اسلامی نیست

مرجع عالیقدر شیعیان گفتند : ما وظیفه داریم فقه اهل بیت علیهم السلام را وارد زندگی مردم کنیم برای مردم بازگو بنمایم چه عبادات باشد چه معاملات و سیاست .

593bb630b5ec0 1

حضرت آیت الله العظمی حسین نوری همدانی مدظله العالی عصر جمعه در دیدار جمعی از طلاب مدرسه مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه نیاز امروز حوزه را عمق بخشی به دروس حوزه و تقویت درس اخلاق دانستند و گفتند : باید توجه بیشتری به اخلاق شود . امروز به اخلاق بیش از هر زمان دیگری نیاز است و مدیران محترم حوزه به برقراری درس اخلاق منظم اهتمام کنند .

ایشان افزودند : از وجوداساتیدی که در این موضوع اخلاق کار کرده اند باید بیشتر استفاده شود و از تفسیر قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به عنوان دروس اصلی بهره مند شد. مرجع عالیقدر ادامه دادند : یک استاد اخلاقی می تواند تا پایان عمر بر روح انسان تاثیر گذار باشد اساتید بزرگ ما مثل مرحوم آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد و علامه طباطبایی و ایت الله العظمی سلطانی طباطبایی و مرجع بزرگ شیعه آیت الله العظمی بروجردی تمام وجود شان اخلاق بود . کسانی که درس اخلاق امام بزرگوارمان را درک کردند و بنده هم این توفیق را داشتم ، می دانند که کلام ایشان چقدر اثر گذاری داشت .

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی یکی دیگر از نیاز های اصلی حوزه های علمیه همراه با زمان بودن برشمردند و اظهار داشتند : فقه و فرهنگ اهلبیت علیهم السلام آنچنان غنی و وسیع است که در همه زمان ها و در همه موضوعات پاسخگو است . ما وظیفه داریم فقه اهل بیت علیهم السلام را وارد زندگی مردم کنیم برای مردم بازگو بنمایم چه عبادات باشد چه معاملات و چه سیاست . معظم له اضافه کردند : امرزو متاسفانه زمزمه هایی از بعضی ها به گوش می رسد که خواهان عدم دخالت علما و روحانیون در مسائل روز سیاسی هستند و عده ای هم بحث استقلال حوزه را مطرح می کنند . من باید به صراحت اعلام کنم که ما با استقلال حوزه صد در صد موافقیم و حوزه مستقل حوزه قدرتمند و تاثیر گذار است . اما باید توضیح داد از چه حوزه را مستقل کنیم از نظام اسلامی؟ مرجع عالیقدر جهان تشیع تصریح کردند : نظامی که برآمده از حوزه است ، نظامی که بنیانگذارش از حوزه است و متون آن و شناسنامه آن در دنیا از فرهنگ اهلبیت علیهم السلام است . پس حوزه باید از اصل نظام اسلامی دفاع کند و آن را تقویت نماید و البته برای برقراری و ماندگاری آن از تذکر دریغ نکند .

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی با بیان اینکه مراد ما از استقلال حوزه عدم وابستگی به دولت ها ا ست خاطرنشان کردند : حوزه وابسته به هیچ دولتی در هیچ زمانی نباید باشد و اگر وابسته شد ، دیگر نمی تواند تذکر دهد. علما و حوزه های علمیه همیشه زبان مردم بودند و مدافع ارزش های اسلامی و انقلابی و مردم بودند و این وضعیت الحمدلله در حوزه ها برقرار است . خصوصا طلاب جوان بسیار با انگیزه و با هوشیاری از این نظام و انقلاب دفاع و حمایت می کنندو اعتقاد ما این است که این نظام مبتنی بر اسلام و اهلبیت و ولایت فقیه کار آمد ترین و جامع ترین نظام برای اداره یک کشور است و این را در طی این سی و هشت سال به خوبی نشان داده است .

معظم له گفتند : البته ما به کمبود ها و مشکلات واقف هستیم که دولتهای باید برای برطرف کردن آن تلاش کنند تا مردم از حیث اقتصادی هم توانمند باشند. ایشان در ادامه تاکید کردند: طلاب محترم از فضای مجازی غفلت نکنند . دشمن به شدت در این قسمت فعال و در حال نفوذ کردن است . هر لحظه غفلت خسارت وارد می کند.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی گفتند : امروز دشمن از این طریق هم اعتقاد و فرهنگ و هم سیاست و هم بنیاد خانواده را نشانه گرفته است . بارها به مسوولان تذکر دادیم به مسوولان شورای عالی مجازی هم گفتیم همت خود را مضاعف کنند جدیت داشته باشند و این فضا را کنترل کنند.