فرهنگ جهاد باید در جامعه همیشگی و جاودانه شود

اسلام عظمت بسیار بالایی دارد و آن چیزی که اسلام را زنده‌ نگه می‌دارد و پایه و اساس اسلام است جهاد می باشد، فرهنگ و روحیه جهاد باید همیشه در جامعه وجود داشته باشد.

5a34ef5b9a349 1

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی«مد ظله العالی» امروز در دیدار با مسؤولین برگزاری کنگره شهدای روحانی استان قم، با اشاره به اینکه انسان‌ها نمی‌توانند علت و فلسفه تمامی احکام را درک کنند، اظهار نمودند: یکی از دلایلی که اهل تسنن از اهل بیت(ع) دور افتادند این است که برخی احکام را با عقل خود قیاس می‌کردند و فلسفه‌های اهل بیت(ع) را درک نمی‌کردند.

معظم له با بیان اینکه جامعه اسلامی باید با محوریت امامت باشد، عنوان کردند: اسلام عظمت بسیار بالایی دارد و آن چیزی که اسلام را زنده‌ نگه می‌دارد و پایه و اساس اسلام می باشد جهاد است و فرهنگ و روحیه جهاد باید همیشه در جامعه وجود داشته باشد.

ایشان با اشاره به اینکه تمامی دلبستگی‌های انسان یک طرف و جهاد در طرف دیگر قرار گرفته و ارزش جهاد بیشتر است، مطرح فرمودند: اگر افرادی که مانع رفتن شما به جهاد می‌شوند اعم از پدرانتان، فرزندانتان، همسرتان، اموالتان و تجارتتان را بیشتر از جهاد در راه اسلام دوست داشته باشید سرنوشت ناگواری در انتظار شما است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی«مد ظله العالی» با بیان اینکه هر زمانی که مردم در جبهه‌ها حضور داشتند و جهاد کردند عضمت اسلام بیشتر شده است، خاطرنشان نمودند: علما بیشتر از سایر اقشار جهاد کردند و شهید شدند و امروزه وظیفه داریم فرهنگ جهاد را در جامعه نهادینه کنیم و به جوانانمان این روحیه را منتقل کنیم.

استاد عالی حوزه علمیه با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع) پنج سال اواخر عمر خود را مشغول جهاد بودند، تصریح کردند: زمانی که امیرالمومنین(ع) برای مقابله با دشمنان قیام کردند عده‌ای مانند طلحه و زبیر بیعت خود را شکستند و جنگ جمل را راه انداختند و عده‌ای نیز خوارج را تشکیل دادند و از پیروی امیرالمومنین(ع) سرباز زدند.

معظم له با تاکید بر اینکه مرور تاریخ تاثیر بسیار زیادی در اداره امور دارد، یادآور شدند: معاویه نیز مانند استکبار جهانی امروز هر روز قدرت پیدا می‌کردند و امیرالمومنین(ع) نیز مشغول مبارزه با آنها بودند ولی متاسفانه مردم کم کم از مبارزه با معاویه خسته شدند و امیرالمومنین(ع) را پیروی نکردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان‌هایی که زیر پرچم حق جمع نشوند فردا زیر پرچم کفر متحد می‌شوند، اضافه کردند: طمع به دنیا نباید مانع از جهاد شود و هر کسی که اهداف زندگی خود را بر اهداف اسلام و جهاد اولویت می‌دهد دچار خشم خدا می‌شود.

معظم له با اشاره به اینکه خداوند سه مرتبه در قرآن فرموده است که یهودی‌ها باید ذلت داشته باشند، بیان نمودند: جریان قدس هرچه سریع‌تر باید برطرف شود و اینکه افرادی که در کتاب مسلمانان به ذلت محکوم شده‌اند بخواهند بر ما حکومت کنند بسیار شرم آور است و نباید اقدامات ما بر شعار دادن در نماز جمعه خلاصه شود.