پیام معظم له به یازدهمین مسابقات سراسری بانوان دارالقرآن امام علی (ع)/ تعلیم و تعلم قرآن یک وظیفه عمومی است

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی«دامت برکاته» در پیامی به یازدهمین مسابقات سراسری بانوان دارالقرآن امام علی(ع) گفتند: تعلیم و تعلم قرآن یک وظیفه عمومی است.

5a38a3165f7a4 1

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی«دامت برکاته» در پیامی به یازدهمین مسابقات سراسری بانوان دارالقرآن امام علی(ع) گفتند: تعلیم و تعلم قرآن یک وظیفه عمومی است.

متن کامل پیام معظم له به مناسبت برگزاری بزرگترین مسابقات قرآنی بانوان کشور در تهران توسط دارالقرآن امام علی(ع) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ (سوره قمر ، آیه ۱۷)

در قرآن کریم آیات زیادی وجود دارد که بر فهم و درک آیات و معانی قرآن تأکید دارد، از جمله در همین آیه ای که ذکر شد، می‏ فرماید ما قرآن را برای تذکر، آسان ساختیم، آیا کسی هست متذکر شود؟! و یا در جای دیگر می ‏فرماید : أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ؟ چرا در قرآن تدبر نمی‏ کنند؟ آیا بر قلوب آنان قفل زده شده است؟!

به هر حال در آیات زیادی از قرآن مجید یادآوری این نکته شده است که این کتاب برای یادگیری، تدبر و فهمیدن و درست عمل کردن در زندگی نازل شده است و برای هدایت و رستگاری انسان آمده است، بنابراین قرآن کتاب زندگی است و البته موجب سعادتمندی در آخرت نیز هست.

خداوند متعال را شکر می‏ کنیم که امروزه در پرتو انقلاب اسلامی ملت ایران و رهنمودهای امام راحل رضوان الله تعالی علیه و رهبری معظم انقلاب اسلامی، هزاران نفر از جوانان و نوجوانان حافظ قرآن گشته و دل در گرو کلام الهی دارند و همین مسابقات قرآنی با این گستره‏ی وسیع که بیش از هفت هزار نفر از بانوان محترم از سراسر کشور در آن شرکت کرده‏ اند، بیانگر همین معناست.

اما نکته مهمی را که در اینجا لازم می‏ دانم متذکر شوم آن است که برای فراگیری آموزش قرآن مخصوصاً به کودکان، نوجوانان و جوانان، توجه اصلی باید معطوف به وزارت آموزش و پرورش باشد. اگر درس قرآن در مدارس با کیفیت مناسب برگزار شود و معلمین خوبی برای این درس توسط وزارت آموزش و پرورش با همیاری حوزه‏ های علمیه تعیین شود، امید آن هست که از این فرصت پدید آمده حداکثر استفاده به عمل آید و میلیون ها کودک و نوجوان که در دامن آموزش و پرورش قرار دارند، در پرتو دروس قرآن و تعلیمات دینی، آموزشهای لازم را از قرآن و متون دین فرا بگیرند.

البته این به آن معنا نیست که وظیفه آموزش قرآن فقط بر عهده آموزش و پرورش باشد، در ارتباط با قرآن کریم همه مسئولند و هر کس به قدر توان خود باید در جهت رفع مهجوریت از قرآن تلاش نماید و همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند « خَیْرُکُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ » ؛ یعنی بهترین شما کسی است که قرآن را فرا بگیرد و به دیگران آموزش دهد، بنابراین تعلیم و تعلم قرآن یک وظیفه عمومی است.

در پایان از تلاشهای دارالقرآن امام علی(ع) در گسترش امر آموزش قرآن و برپایی مسابقات قرآنی در سطحی وسیع و سراسری در کشور که جنبه مردمی دارد و توسط افراد خیّر و قرآن دوست حمایت و پشتیبانی می‏شود، تقدیر و تشکر کرده و توفیقات بیشتر آنان و همه‏ی خادمان قرآن و عترت را از درگاه الهی مسئلت می ‏نمایم.